למה חשוב להשקיע במיתוג?

ביום יום אנחנו נתקלים במגוון עצום של מוצרים. במשך כל שעות היום העיניים שלנו עוברות על פני מאות ואולי אפילו אלפי מוצרים.

איך מוצר יכול לתפוס לנו את העין כך שנוותר על מוצר אחר שמשרת את אותו הצורך שלי?

על השאלה הזו אפשר לענות בהגדרה של המילה “מותג“. מותג הוא הבטחה ייחודית של מוצר המבודל משאר המוצרים. למותג יש ערך מוסף בעיני הצרכן. ערך שאין למוצרים אחרים.

בין הצרכים הרבים שיש לצרכן, המוצרים עונים על צרכים אמוציונאליים ופונקציונאליים. הצרכים האמוציונאליים עונים על הערכה העצמית והחברתית של הצרכן והצרכים הפונקציונאליים עונים על הצרכים של הצרכן באופן ישיר. יש מותגים אשר נותנים משקל לשני הצרכים גם יחד.

לא כל מוצר יכול להיות מותג. חברת Rubicam & Young פיתחה מודל המעריך מותגים. המודל נקרא Y&R. על פי המודל, ישנם מספר פרמטרים שעל פיהם המוצר מוגדר כמותג:
  • רמת הבידול של המותג והרלבנטיות שלו למשתמש הסופי-

ככל שרמת הבידול גבוהה יותר ורמת הרלבנטיות של המותג נמוכה יותר כך גדלה עוצמת המותג.

  • רמת המידע שיש בידי הצרכן על המותג בהשוואה לרמת האהדה שהוא חש כלפיו

במידה והצרכן אינו יודע פרטים רבים על המותג אך הוא עדיין מתעניין לקנות את המותג כך בעצם עולה וגדלה העוצמה של המותג. במידה והצרכן יודע פרטים רבים על המותג, הצרכן כבר אינו סקרן וצמא לדעת פרטים על המותג ולכן המותג מאבד מהערך שלו.

על מנת למתג מוצר יש:
  • לפתח טכנולוגיה והמצאה חדשה אשר לא הייתה קיימת בשוק.
  • למצוא פיתרון לצרכים אשר כבר קיימים בשוק.
  • להפיץ ערוצי הפצה חדשים.

בין המרכיבים אשר עוזרים למשווק לבדל את המותג שלו, היא לבנות ולעצב את אישיות המותג. כאשר עושים זאת יש לשים לב כי אישיות המותג מותאמת למסרים של המותג ולמסרים המועברים לקהל היעד.

כאמור מותג זהו דבר יקר ובעל ערך רב שחברות רבות מייחלות לו. מטרת העל של כל חברה היא שהמוצרים שלה יהיו מזוהים עם השם של החברה וכך בעצם הם יהפכו להיות מותג.

על החברות להיות סבלניות מכיוון שפעולת ה מיתוג של החברה היא פעולה שדורשת זמן. לא מספיק לעשות מסע פרסום נרחב ומקיף בכל אמצעי תקשורת ההמוניים.

שלב נוסף בפעולת המיתוג הוא למצוא אלמנט פרונטאלי אשר יזהה את החברה ואת מגוון המוצרים שלה. על הסמל להיות מקורי, ייחודי וחשוב מכך, ברור. חשוב לציין כי הסמל הפרונטאלי אינו המותג עצמו אלא הוא הדרך לזיהוי נכון של המותג, להטמעתו של המותג בראשם של הצרכנים ולגרום לכך שאנשים יקשרו בין הפרסומות שהם רואים בבית לבין כל מגוון המוצרים שהם נחשפים אליהם בחנויות.

פעולת המיתוג היא פעולה הדדית. המותג הוא זה אשר מקדם את המוצר והמוצר הוא זה אשר מקדם את המותג.